Mogłoby się wydawać, że złoty czas i boom na programy lojalnościowe już przeminął… Nic bardziej mylnego! To nadal bardzo ważne narzędzie w marketingu wewnętrznym i zewnętrznym wielu uznanych marek. Możliwość czerpania wymiernych korzyści w zamian za przywiązanie do produktów czy usług konkretnej firmy nieustannie budzi duże zainteresowanie klientów. Sprawdzamy, jakie firmy w szczególności skorzystają na istnieniu programów lojalnościowych i na co zwrócić uwagę przy tworzeniu takich promocji.
1. Program lojalnościowy dla firm – kiedy się sprawdzi?
2. Rodzaje programów lojalnościowych
3. Korzyści z wdrożenia programu lojalnościowego
Na początku jednak przedstawmy kilka definicji. Co właściwie mamy na myśli, mówiąc o programach lojalnościowych? To nic innego jak programy motywacyjne zachęcające klientów do korzystania z produktów lub usług firmy w zamian za konkretne korzyści – głównie nagrody rzeczowe lub finansowe.
Program lojalnościowy dla firm – kiedy się sprawdzi?
W przypadku których firm programy lojalnościowe sprawdzają się szczególnie? Obserwowane na rynku praktyki jasno wskazują, że własny program lojalnościowy to dobra koncepcja zarówno w przypadku małych firm, jak również dużych przedsiębiorstw, nie tylko w sektorze B2C, ale również B2B. Wszystko zależy od tego, na ile będzie to atrakcyjny program lojalnościowy. O tym decyduje jego dopasowanie do faktycznych potrzeb klienta i specyfiki prowadzonego biznesu.
Rodzaje programów lojalnościowych
Wyróżniamy kilka typów programów lojalnościowych. Różnią się one między sobą na poziomie organizacji i obsługi programów lojalnościowych oraz typem benefitów. Poniżej znajdziesz charakterystykę kilku najważniejszych.
- Tradycyjny system lojalnościowy
To typowy model, w którym w zamian za wydawane pieniądze klienci otrzymują punkty wymieniane na nagrody. Mogą to być nagrody rzeczowe lub bony, na przykład bony Sodexo (więcej na ich temat znajdziesz na www.sodexo.pl). Ten system sprawdza się zwłaszcza w przypadku klientów indywidualnych, zaś firmy doceniają prostotę obsługi programu.
- System oparty na poziomach
W tym przypadku benefity są tym większe, im dłużej i intensywniej użytkownik korzysta z programu.
- System grywalizacyjny
Tutaj, oprócz samego uczestnictwa w programie, klienci wykonują dodatkowe zadania lub bonusowe punkty.
Korzyści z wdrożenia programu lojalnościowego
Badania potwierdzają, że organizacja programu lojalnościowego przyciąga klientów i buduje ich lojalność, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie zysków.